Friday, September 14, 2012

Malaysia, Apa Menantimu Pada 2013?



Akta Perhimpunan Aman tafsiran Menteri Dalam Negeri telah backfired. Cara polis dan Kementerian Dalam Negeri menangani BERSIH 3.0 pada 28 April dan susulannya tidak dapat diterima ramai.

‘Ketegasan’ Hishamuddin telah menjadi kekerasan penggocoh yang melampau, an excessive use of thug force. Namun, tidak sesiapa terkurban pada peristiwa yang terhidang dalam Youtube dan mangsa yang paling parah jelas kelihatan adalah Transformasi PM Najib Tun Razak dan kredibiliti beliau sebagai seorang reformer yang demokratik.

Lebih 60 orang peserta BERSIH beroleh rawatan di hospital, satu kenyataan yang menunjukkan bahawa Hishamuddin Hussein telah mengubahkan ground rules demokrasi, khusus sehubungan tarik tali di antara masyarakat madani (civil society) dan pihak berkuasa. Peristiwa ini sekaligus mematikan harapan rakyat untuk beroleh kerajaan yang prihatin dan yang mendengar rintihan rakyat, seperti mengenai Lynas yang berbahaya memandang apa yang terjadi di Tanah Merah. Ipoh.

Tidak syak PM Najib adalah mangsa utama Akta Perimpunan Aman seperti yang diolah pada 28 April dan pada pagi Selasa sebelumnya, yakni sewaktu sekumpulan mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka dihalau oleh lebih kurang 40 orang penggocoh (thugs, no matter what you call them).

Akta Perhimpunan Aman kini terbukti ganas. Apakah semua ini halal di sisi undang-undang?

Kata bekas IGP Tun Haniff Omar, ada di antara anggota polis yang bertindak ‘secara tidak professional’ pada hari pertemuan itu. Kata bekas IGP Musa Hassan pula, jika seseorang yang telah ditawan oleh polis masih dibelasah oleh pemberkasnya, kekerasan yang berlaku itu melanggar undang-undang. Lihat sendiri pada Youtube apa yang berlaku.
br />Najib dikira ramai sebagai PM yang responsive sebelum ini. Sayang sekali, bila Najib mengumumkan kemudian bahawa beliau akan menggugurkan Akta Hasutan dan menghidangkan Akta Harmoni Nasional sebagai gantinya, kebanyakan daripada ulasan yang diutarakan menyoal apakah iannya gula-gula yang berisi racun seumpama Akta Perhimpunan Aman dan Enakmen Akta Evidence 1950 atau Najib masih ingin meneruskan Transformasi yang sudahpun disangsikan di Malaysia dan di dunia antarabangsa.

Hasil perkembangan yang dikesali itu orang ramai ingin tahu ke arah manakah yang mahu dituju sebenarnya oleh Barisan Nasional (BN).

Najib kelihatan bertujuan membubar Parlimen selepas Idil Fitri, satu amalan yang dimulakan oleh Dr. Mahathir. Akan tetapi Najib Tun Razak bukan kebal. Malahan, menurut sebilangan pemerhati termasuk Tun Daim Zainuddin, BN di Semenanjung dijangka hanya mampu menang Johor, Melaka dan Pahang dan kemenangan-kemenangan itu pun bukannya sapu bersih.

Bersandar pada anggaran itu dan dengan memberi BN di antara 49 sehingga 51 peratus daripada jumlah undi pada pilihanraya umum ini, injury pada kredibiliti beliau dan kelampusan Transformasi akibatnya, justeru, boleh mengurangkan uncang undi asas BN pada daerah 35 ke 36 peratus saja di Semenanjung manakala bakinya terbuka untuk dipertarungkan, up for grabs.

Sudah ramai analysts dan pemerhati yang menyimpulkan bahawa MCA, Gerakan, MIC dan PPP sudah pun bernyawa ikan dan mungkin sekali bertangan kosong atau sekadar bertongkat.

BN tetap bergantung kepada undi Melayu di Semenanjung dan undi Melayu berpecah-belah.

BN terpaksa bergantung kepada pendalaman Sarawak dan Sabah dan dua buah negeri yang mempunyai 56 kawasan parlimen, justeru, menjadi king-maker, satu kenyataan yang boleh membawa kita ke mana-mana selepas pilihanraya ini sekiranya BN beroleh majority yang tipis.

Ringkasnya, pilihanraya kali ini pasti sengit. Dengan harga makanan dan barang-barang keperluan yang semakin melambung, Najib tidak kelihatan boleh membubar Parlimen dan Dewan-Dewan Undangan Negeri pada masa ini kerana bumi yang beliau memijak terang-terang mungkin menelan beliau, macam pasir jerlus.

Ini bermakna hasrat Najib untuk membubar Parlimen sejurus selepas Idil Fitri pun akan bergantung kepada satu lagi dry run yang terperinci kerana profil undi telah bertukar akibat apa yang terjadi pada BERSIH 3.0.

Maka timbul pertanyaan asas : ke arah mana Umno dan BN hendak menuju?

Ubah kepimpinan dulu atau orak langkah untuk susun semula BN dengan kemasukan Pas atau DAP, jika mungkin.

Pada 9 Julai, secara diluar dugaan, dua hamba Allah yang tak dikenali sebelum ini, telah bertindak ala kamikaze di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya, yang lelaki berniat mati dalam aksi itu seperti yang oleh beliau ditulis pada blognya, Jayanegara.blogspot.com.

Si wanita yang menjadi temannya adalah graduan UIA.

Yang terang pada blog si lelaki hanyalah kata kesatnya terhadap polis dan askar, yang oleh beliau dipanggil ‘anjing’. Tidak beliau ambil kira bahawa keganasan polis yang berlaku pada 28 April adalah mengikut arahan sesiapa yang tertentu, bukan sesuatu kelaziman.

Apa kaitan askar dengan kemarahannya masih menjadi tanda-tanya. Apakah anggota tentera terlibat dalam peristiwa 28 April?

Namun demikian, dorongan dan tujuan yang membawanya mendakap maut adalah terang. Dia dan temannya dah tak tahan lagi menanggung penderitaan, macam apa yang berlaku di Tunisia. Mereka menganggur. Enakmen Akta Evidence

Enakmen Akta Evidence 1950 adalah bahaya besar. Enakmen tersebut meletakkan semua blogger dalam bahaya kerana ianya mengandaikan apa saja artikel yang tersiar pada blog seseorang adalah karya blogger itu meskipun blog beliau kena hack dan artikel yang dimuatkan bukan hasil tulisan beliau seperti yang berlaku tempuh hari pada Marina Mahathir.

Ini membuka gerbang untuk selective persecution. Sesiapa saja di antara para blogger yang hendak diperosok ke dalam penjara oleh pihak berkuasa tidak akan punyai jalan untuk membela dirinya kerana dia diandaikan bertanggungjawab untuk apa saja yang disiarkan dalam blognya.

Apakah kerajaan atau pihak polis menghadapi sebarang kesulitan untuk hack mana-mana blog dan muat naik apa saja artikel yang dikehendakinya? Apakah para blogger yang menggunakan blog percuma seperti Blogspot dan Wordpress punyai kawalan ke atas blog mereka?

Maka suasana yang penuh tension telah pun kelahiran. Najib ditibai bertalu-talu dalam akhbar luar negara, termasuk Washington Post yang amat influential, bermakna usaha dan ikhtiarnya untuk beroleh penerimaan di Amerika tetap kepudaran.

Bila Najib diperlihatankan sebagai Demokrat Palsu, maka mau tak mau rakyat perlu tahu apakah BN akan berundur dengan aman kalau kalah atau apakah kita akan hadapi Arab Spring di Malaysia? Semakin hari semakin ramai yang tertanya-tanya sehubungan kemusykilan ini.

Bersih pula yang dipersalahkan. BERSIH

Kebangkitan BERSIH adalah sahutan intelligentsia negara untuk melahirkan Third Force, yakni Tenaga Ketiga yang kiri tidak kanan pun tidak demi memperjuangkan kepentingan masyarakat untuk pilihanraya yang bebas dan adil disamping beroleh kerajaan yang mahu mendengar dan melayani suara rakyat.

Tersirat pada objektif yang ringkas itu adalah kebebasan sivil dan hak asasi manusia, sejambak objektif yang berjaya membawa lebih 80 buah NGO yang menyertai BERSIH menjelang hari pertemuan 28 April 2012.
Masyarakat Madani, atau Civil Society, sudah hidup di Malaysia dan menanti sama ada dibunuh oleh kerajaan BN atau bersenandung dengan budaya politik baru.

BERSIH mujarab. Lantaran pihak berkuasa dengan segera membuat andaian bahawa Pakatan Rakyat telah hijack BERSIH dan sama sekali enggan melihat yang sebaliknya.

Apakah tidak Pakatan Rakyat pada yang sebenar hanyalah sebagai kawan seperjuangan Civil Society yang menunggang Harimau Berantai sedangkan Sang Harimau sudah pasang iktikad akan membaham Pakatan Rakyat jika gabungan politik tiga sekawan itu seleweng kelak?

Kerana BERSIH nescaya telah berjaya menjadi obor yang tunggal bagi rakyat dengan memainkan peranan Third Force, maka andaian pihak berkuasa yang demikian dan posisi para peserta dan penyokong BERSIH jelas kelihatan bertembungan, yakni berkonflik pada yang asas – satu pertentangan yang kurang bisa diuruskan melalui kompromi atau melalui rundingan kerana yang hitam pada yang satu adalah putih pada yang lain.

Maka kedudukan Najib yang mengutarakan Transformasi sebagai alternatif Reformasi semakin kepincangan.

Jelas kelihatan yang bertambah populer dan yang semakin membesar adalah BERSIH dan sukusakatnya, yakni Civil Society - satu ruang di antara kuasa politik dan kuasa kekayaan swasta yang diceburi rakyat untuk bersuara dan bertindak demi melindungi hak-haknya.

Civil Society memerlukan kebebasan berhimpun secara aman serta jaminan untuk rakyat diberi kebebasan civil, yakni hak untuk bersuara, mengkritik dan berhimpun secara aman. Ini objektif Reformasi dan setelah apa yang berlaku pada 28 April boleh kita menyimpulkan rakyat kini lebih senang dengan Reformasi dukungan Anwar Ibrahim berbanding Transformasi Najib.

Malahan, apa sebenarnya Transformasi telah menjadi soalan yang ternganga macam Batu Caves.

Kenapa BN keberatan memberi ruang yang diperlu untuk menyemerakkan Civil Society dalam langkah menuju ke arah masyarakat berpendapatan tinggi? Kenapa? Apa rahsianya? Wartawan

Pada peristiwa 28 April yang sangat dikesali itu, di antara para wartawan yang bertugas pun ada yang dibelasah secara sewenang-wenang. Mereka ditibai dan ada pula kamera atau kad rakaman para wartawan itu dirampas polis.

Di antara mereka adalah wartawan The Sun, Mohd Radzi Abdul Razak yang diserang tujuh atau lapan orang anggota polis yang membelasah beliau. Beliau sempat memberitahu bahawa beliau seorang wartawan dan mereka peduli tidak. Radzi ditumbuk dan ditendang sehingga masuk wad kerana luka-luka pada rusuk, tengkok dan rahangnya.

Menurut lapuran, bila beliau ditemui Najib di dalam wad, Najib membisik pada beliau ‘Saya minta maaf’. ----a. ghani ismail, 22 Julai, 2012

No comments:

Post a Comment